Analyse sociale media is vaak weggegooid geld

ITMB Nieuws

Het beeld dat ontstaat uit de zieleroerselen die mensen op Twitter en Facebook plaatsen is meestal fout, constateert een groep onderzoekers in een wetenschappelijk artikel.

Onderzoeken waarbij grote hoeveelheden data afkomstig van sociale media worden gebruikt om beslissingen te nemen ten aanzien van marketingstrategieën en bedrijfsbeleid deugen niet. Het zijn niet zo zeer de data waarin vele onwaarheden zitten, maar de manier waarop de analyses worden uitgevoerd en gepresenteerd, concluderen Derek Ruths van de McGill University en Jurgen Pfeffer van de Carnegie Mellon-universiteit in een artikel in het toonaangevende wetenschappelijk tijdschrift Science.

Zij vegen de vloer aan met al het snelle onderzoek dat een enorme vlucht heeft genomen de afgelopen jaren, nu al deze gegevens uit sociale media beschikbaar zijn. Essentiële kanttekeningen of correcties worden niet gemaakt zoals de demografische verschillen tussen de populaties op de sociale netwerken. Op LinkedIn zijn bijvoorbeeld vrouwen ondervertegenwoordigd en liggen het gemiddeld inkomen en opleidingsniveau veel hoger dan gemiddeld in de maatschappij. Instagram trekt weer meer vrouwen dan mannen (23%) en bij Pinterest is dat verschil nog veel groter (5 maal zo veel).

Bron: Automatiseringgids.nl